Gra na prostych instrumentach pochodzących bezpośrednio z natury to inspirujące zajęcie, zbliżające nas do przyrody i uczące dostrzegać wokół siebie więcej niż to, co widać na pierwszy rzut oka. Nasz kurs pokaże Ci, jak obchodzić się z tak delikatnym instrumentem i jak wydobywać z niego podstawowe dźwięki. Dowiesz się, jak trzymać instrument, jaka jest poprawna postawa ciała podczas grania oraz jak z prostych dźwięków ułożyć melodie.
Autor: Joszko Broda
Lekcja 1 Podstawowe informacje
Dźwięki lasu. Czy w lesie można znaleźć instrumenty? Gdzie można znaleźć słomkę do grania? W jaki sposób przygotować słomkę do grania? O tym, w jaki sposób obchodzić się ze słomką, która jest niezwykle delikatnym instrumentem. Jak ją trzymać, zabezpieczyć i przechowywać? O tym, co się może zdarzyć, gdy zapomnimy o tych zasadach.
Lekcja 2 Jak trzymać słomkę?
Co zrobić, żeby nie uszkodzić słomki? Jak wyjmować słomkę z futerału? Na czym kłaść instrument? Którego elementu słomki lepiej nie dotykać? W którą stronę ustawić słomkę, żeby wydać z niej dźwięk? Optymalna przestrzeń do grania. Przekładanie słomki z ręki do ręki.
Lekcja 3 Wydobycie dźwięku
Jak dmuchać w słomkę? Co to jest „blotek”? Jak przygotować słomkę do grania? Dlaczego słomka jest instrumentem osobistym? Na jaką głębokość włożyć instrument do ust? W jaki sposób dozować powietrze potrzebne do wydobycia dźwięku? Oddychanie w trakcie grania. Wydobycie dźwięku – jaki cel możemy osiągnąć. Pierwsze ćwiczenia związane z wydobyciem dźwięku. O tym, że każdy dźwięk ma początek i koniec.
Lekcja 4 Używamy dziurek
O roli zębów, warg i ust w wykonywanych ćwiczeniach. Jak nie uszkodzić gardła i podniebienia? O higienie grania na słomce. Różne sposoby dmuchania w słomkę. Regulowanie dźwięku poprzez ciśnienie powietrza.
Lekcja 5 Używamy dziurek
O tym, jak grać, zakrywając pierwszą dziurkę w słomce. Instrukcje dla praworęcznych i leworęcznych. Cierpliwe poszukiwanie dźwięku. Jak podeprzeć słomkę w trakcie grania? O uważnym obchodzeniu się z instrumentem.
Lekcja 6 Poznajemy skalę dźwięków
O odległościach między otworami. Trzeci i czwarty palec. Ćwiczymy wydobycie kolejnych dźwięków. O panowaniu nad dźwiękiem. O szukaniu indywidualnej drogi do wydobycia dźwięku.
Lekcja 7 Postawa ciała – stoimy
O tym, jaka jest właściwa postawa ciała podczas grania na słomce. Dlaczego to jest ważne i na co wpływa? O kontroli nad swoimi ruchami.
Lekcja 8 Postawa ciała – siedzimy
Jak siedzieć podczas gry na słomce? Czy to, w jaki sposób siedzimy ma znaczenie? O stabilności i równowadze. Dlaczego jest to tak ważne?
Lekcja 9 Brzmienie
O tym, co jest najważniejsze w grze na instrumencie. Czym się różnią jakiekolwiek dźwięki od tych stabilnych i dobrze postawionych? Jak wydobyć odpowiedni dźwięk z instrumentu? Co ma wspólnego wyobraźnia z dobrym brzmieniem? O tym jednym, najważniejszym dźwięku oraz o tym, że brzmienie zależy od przestrzeni, w której gramy. Ciekawe miejsca do grania.
Lekcja 10 Vibrato
Co się dzieje, gdy wdmuchiwane powietrze faluje? Vibrato w grze na słomce. O tym, że w muzyce decyzje należy podejmować świadomie i osiągać postawione sobie cele. Wibrujące dźwięki, a zmiana ich wysokości. Oddychanie w trakcie grania.
Lekcja 11 Tryl
W jaki sposób stosować ozdobniki? O trzech podstawowych ozdobnikach i optymalnym ich używaniu.
Lekcja 12 Melodia
Jak połączyć dźwięki w najprostsze melodie? Granie z wykorzystaniem połowy dziurki. Operowanie ciśnieniem powietrza. Różnice w oddechu pomiędzy mówieniem i graniem. Kiedy można zacząć grać na słomce?
Lekcja 13 Podsumowanie – łączymy różne elementy gry na słomce
Co zrobić, gdy w słomce zbierze się zbyt dużo wilgoci? Jak kształtować dźwięk przy pomocy różnic ciśnienia? Łączenie różnych technik gry. Dlaczego kontrola ciśnienia powietrza ma tak duże znaczenie? Jak wysuszyć słomkę? Co jest ważne w podejściu do gry na instrumencie?