Skip to main content

Instrumenty z lasu. Rogi

Aktualny status
Brak dostępu
Price
Wewnętrzny
Get Started
This kurs is currently closed

Barany, krowy, kozły i antylopy to stworzenia, które dostarczają nam jedne z najstarszych instrumentów muzycznych jakimi są rogi. Nasz kurs wprowadzi Cię w świat tego najstarszego środka komunikacji na długie dystanse. Nauczysz się rozpoznawać rogi z różnych zwierząt, poznasz ich brzmienie oraz techniki wydobywania prostych i bardziej skomplikowanych dźwięków. Usłyszysz opowieści ze szczytu Ochodzitej oraz dowiesz się, czy opowieść o Wojskim grającym na rogu jest realistyczna.

Autor: Joszko Broda

Lekcja 1 Podstawowe informacje

Dlaczego Ochodzita jest górą niezwykłą? W jakim wieku można zacząć grać na rogu? Pierwotne zastosowanie rogów. Jakie jest podstawowe brzmienie tego instrumentu?

Lekcja 2 Czym jest róg?

O instrumentach, które dostarczają nam różne zwierzęta. Jakie są rodzaje rogów? Jakie dźwięki można wydobyć z rogów? O przepływach kulturowych pogranicza. Jaka była funkcja rogów w dawnych społecznościach? Komunikacja na odległość – znaczenie różnorodnych sygnałów. Obecność rogów w różnych kulturach.

Lekcja 3 Róg z krowy i róg z barana

Rogi na niezwykłej Ochodzitej o wschodzie słońca. Czy można wyprostować róg barani? Jak gra taki instrument? Między halą a sałaszem – język jako nośnik kultury.

Lekcja 4 Róg z bliskiego wschodu

O tym, jak to możliwe, że w Polsce są obecne rogi z bliskiego Wschodu. O pięknym kształcie instrumentu i jego wyjątkowym brzmieniu. Muzyczne kody i rozmowa z echem.

Lekcja 5 Róg kręty, długi, cętkowany

Ochodzita, gołębie i opowieści o wschodzie słońca. Róg Wojskiego oraz jego brzmienie. Czy dźwięk rogu może zaskoczyć owce?

Lekcja 6 Jak zdobyć róg?

Gdzie można kupić rogi?

Lekcja 7 Jak przechowywać rogi?

Co jest najdelikatniejszą częścią rogu? Jak wykonać z papieru i taśmy klejącej pokrowiec chroniący ustnik? Co to znaczy iść na spacer z rogiem do Polski?

Lekcja 8 Jak trzymać?

Rogi z ustnikiem i bez ustnika. O tym, dlaczego ważna jest stabilna postawa i pewny chwyt. Dlaczego nie warto chodzić w trakcie grania na rogu? O zabezpieczaniu ustnika w trakcie grania. O kontroli dźwięku za pomocą dłoni.

Lekcja 9 Jak dmuchać w róg?

W jaki sposób należy spiąć usta? Jak rozgrzać i rozluźnić wargi? Ćwiczenia, które warto wykonywać przed rozpoczęciem gry na rogu. Technika dmuchania w róg. Jak wydobyć dźwięk? Dlaczego warto uczyć się grać na dwóch rogach jednocześnie? Co jest najważniejsze w trakcie nauki muzyki? Co może zastąpić róg przy wykonywaniu wstępnych ćwiczeń?

Lekcja 10 Oddech

Wydobycie jednego dźwięku, który jest kontrolowany od początku aż do końca. Granie długich dźwięków o tej samej wysokości.

Lekcja 11 Oddech

Szukanie kolejnego dźwięku za pomocą zmiany ciśnienia powietrza. Przytrzymywanie drugiego dźwięku. Granie dźwięków na przemian. Ile dźwięków można znaleźć na jednym instrumencie? Zmiana dźwięku poprzez zmianę ułożenia ust.

Lekcja 12 Oddech

O roli warg w grze na rogu. Ćwiczenie wydobywania dźwięków. Co można zrobić w obszarze jednego dźwięku? Jak przestrzeń wydobywa dźwięki z instrumentu?

Lekcja 13 Jak kontrolować dźwięk?

Jak obniżyć wysokość dźwięku przy pomocy ciśnienia powietrza? Jak regulować wysokość dźwięku za pomocą ust? Regulowanie wysokości dźwięku i brzmienia z użyciem dłoni. Modulacja i vibrato. Jak daleko niesie się dźwięk rogu? O rozchodzeniu się fali dźwięku.

Lekcja 14 Róg, Wojski i Mickiewicz

O tym, jak Adam Mickiewicz bardzo adekwatnie opisał grę Wojskiego na rogu. Próba odtworzenia sceny z „Pana Tadeusza”. W poszukiwaniu echa.

 

Skip to content