Trzcina to instrument obecny w wielu kulturach świata. Nasz kurs nauczy Cię podstaw gry oraz uniwersalnych zasad związanych z wydobyciem brzmienia i stawianiem dźwięku. Od pierwszych kroków przejdziesz do używania wyrafinowanych ozdobników i łączenia ze sobą różnych technik modelowania dźwięków. Nauczysz się, jak nie pomijać istotnych etapów w zdobywaniu mistrzostwa.
Autor: Joszko Broda
Lekcja 1 Podstawowe informacje
Gdzie można znaleźć trzcinę? Jakie zastosowania ma ta roślina? Gdzie można kupić gotowy instrument, jak jest on zbudowany i jaka jest zasada jego działania? W jaki sposób trzymać trzcinę i jak ją przechowywać?
Lekcja 2 Jak trzymać trzcinę?
W której ręce trzymamy instrument i gdzie kładziemy kolejne palce? Jak prawidłowo stać podczas gry na trzcinie?
Lekcja 3 Wydobycie dźwięku
Jak dmuchać w trzcinę? W którym miejscu powinny znaleźć się usta? Jakiego ciśnienia użyć? Dźwięki krótsze i dźwięki dłuższe. Próba utrzymania dźwięku na jednej wysokości. O higienie gry na instrumencie. Piszczek jako podstawowy element dud. Co zrobić, gdy zbierze się za dużo wilgoci. Podstawowe ćwiczenia w wydobywaniu dźwięków o jednej wysokości. Regulowanie wysokości dźwięku za pomocą oddechu.
Lekcja 4 Używamy dziurek
Wydobycie dźwięków przy zatkanych dziurkach. Od czego zaczynamy grę na trzcinie? Jak kontrolować siłę dźwięku? Ćwiczenia w wydobywaniu dźwięków o różnych wysokościach. O poszukiwaniu brzmienia i koncentrowaniu się na świadomych decyzjach.
Lekcja 5 Brzmienie
Rodzaje trzcin. Dlaczego warto mieć kilka instrumentów? Jak postawić piękny dźwięk. W jakim miejscu najlepiej ćwiczyć? Dlaczego kontrola nad dźwiękiem ma zasadnicze znaczenie?
Lekcja 6 Vibrato
Co zrobić, żeby dźwięk falował? W jaki sposób oddychać, by uzyskać vibrato? Czym jest przepona? Co zrobić, żeby dźwięki łagodnie łączyły się ze sobą? Wydobywanie dźwięków krótszych i dłuższych na różnych wysokościach i o różnym zabarwieniu. Co wyrażają różne rodzaje dźwięków?
Lekcja 7 Ozdobniki
O dźwięku stałym, dźwięku z vibrato i ozdobnikach. Kiedy można rozpocząć stosowanie ozdobników? Dlaczego nie można omijać poszczególnych etapów nauki gry na instrumencie i trzeba cierpliwie ćwiczyć podstawy? Zasady stosowania ozdobników. Ćwiczenia związane z używaniem trzech podstawowych ozdobników.
Lekcja 8 Kontrola dźwięku
O kontroli dźwięku za pomocą siły oddechu oraz użycia dziurek. Granie na „półdziurce” i „ćwierćdziurce”. Jak modelować dźwięk poprzez zmianę siły nacisku palca na dziurkę? O wyrażaniu emocji poprzez muzykę. Przypomnienie o kolejnych etapach nauki gry na trzcinie. Czy można zagrać na dwóch trzcinach jednocześnie?