Skip to main content

Instrumenty z lasu. Dwojnica

Aktualny status
Brak dostępu
Price
Wewnętrzny
Get Started
This kurs is currently closed

Dwojnica to instrument zbudowany z dwóch fujarek. Kurs przybliży Ci jej wyjątkowe brzmienie i wprowadzi w tajniki gry.. Bardzo blisku natury – wiatru, mgieł i górskiej przestrzeni. Odkrywamy pierwotne znaczenie muzyki i miejsce jej powstawania. Muzyka pasterska tam, gdzie powstała.

Autor: Joszko Broda

Lekcja 1 Dwojnica, wprowadzenie do tematu

Jak wygląda i gra dwojnica? Beskid Żywiecki i Beskid Śląski oraz mgły o wschodzie słońca. Budowa instrumentu. Zestawienie różnego rodzaju fujarek. Na czym polega budowa dwojnicy?

Lekcja 2 Gdzie kupić dwojnicę?

Kto buduje tego typu instrumenty? Jak dotrzeć do producentów? Jak wygląda dwojnica? Różne rodzaje instrumentów. O inspirujących miejscach. Słuchamy melodii granej na dwojnicy i oglądamy beskidzki krajobraz.

Lekcja 3 Mgły i wiatr – przestrzeń, która gra

Czy przestrzeń, w której gramy ma znaczenie? O tym, że grane dźwięki nawiązują do miejsca, w którym przebywamy.

Lekcja 4 Jak zacząć dmuchać?

Skąd przychodzi deszcz? O okolicznościach przyrody i o tym, gdzie jest Polska. Czego potrzebujesz, żeby zacząć grać? Wydobycie pierwszych dźwięków. Ważne ćwiczenia dla początkujących.

Lekcja 5 Odkrywca przestrzeni

Piosenka w jej naturalnym środowisku. Ławeczka na Ochodzitej. Spacer w kierunku ciszy.

Lekcja 6 Ćwiczenia w dmuchaniu – pierwsza dziurka i echo

Ćwiczymy wydobywanie dźwięków imitujących ptaki. Dźwięki pod kontrolą. Jak zatykamy dziurki w dwojnicy? Lokalne ciekawostki kulturowe i historyczne.

Lekcja 7 Owce i mgły

Bezpośrednia relacja z wypasu owiec w otoczeniu mgieł na Ochodzitej.

Lekcja 8 Granie podczas spaceru

Jak zagrać na dwojnicy spacerując? Dwie możliwości wydobycia dźwięków. Spektrum możliwości instrumentu. Muzyczne podróże po górze, Brama Karpacka i promienie słońca.

Lekcja 9 Granie do mgieł

Górskie jezioro pełne mleka. Jak muzycznie opowiedzieć okoliczności przyrody? Ćwiczymy wydobywanie prostych dźwięków. Dwojnica jako fujarka jednootworowa. Co ma wspólnego przestrzeń z frazą muzyki etnicznej? Muzyczny dialog z przyrodą.

Lekcja 10 Szukanie swojej kultury

Smaczki kulturowe z Beskidu Śląskiego. Ciekawostki z pogranicza. Odkrywanie własnych korzeni.

Lekcja 11 Do czego można grać?

O poszukiwaniu w przestrzeni i przyrodzie odbiorców muzyki.

Lekcja 12 Muzyka przy owcach

Relacja na żywo z zaganiania owiec. Muzyka pasterska w naturalnym środowisku. Beczenie, dzwonki i przemarsz stada – uczymy się słuchać i odpowiadać.

Lekcja 13 Praca na trzech otworach

O centralnym punkcie na ziemi. Które palce zakrywają kolejne dziurki? Próbujemy wydobywać dźwięki na kolejnych dziurkach.

Lekcja 14 Praca oddechem – ćwiczenia technik dmuchania

Ćwiczenia związane z wydobyciem dźwięku angażujące oddech i pracę języka. Gramy przy zamkniętych otworach.

Lekcja 15 Zabawa ozdobnikami i Fryderyk Chopin

Kto ma owce, ten ma co chce. Przypomnienie ostatnich ćwiczeń oraz nowe, bardziej zaawansowane. Metoda edukacyjna Fryderyka Chopina i mistrzów muzyki góralskiej. O graniu na poważnie.

Lekcja 16 Baw się dźwiękiem

Ćwiczenia w wydobywaniu dźwięków. Opanowywanie instrumentu poprzez zabawę jego możliwościami.

Lekcja 17 Czyszczenie dwojnicy – jak to robić?

O tym, jak dbać o dwojnicę i co zrobić, jeśli okaże się, że trzeba ją wyczyścić?

Lekcja 18 Gramy melodię

Drzewo – materiał na instrumenty i źródło ukojenia. W jaki sposób oddychamy? Śpiewamy melodię, którą chcemy zagrać. Możliwości dwojnicy – gramy na instrumencie.

Lekcja 19 Co jest moje, a co jest twoje: czy wiesz skąd jesteś?

Filozofia płotów w kulturze Istebnej. Do kogo należy przestrzeń?

Lekcja 20 Pomyśl, o czym chcesz zagrać: Czesław Ci podpowie.

Ślimak i szyszka – wszystko tam, gdzie trzeba.

Lekcja 21 Początek i koniec dźwięku

Używamy różnicy ciśnienia do wydobywania dźwięków. Gramy dźwięki po kolei na dwóch “piętrach”. Początek i koniec dźwięku. O przekazie kultury z pokolenia na pokolenie.

Lekcja 22 Jak przechowywać dwojnicę?

Domowe patenty na przechowywanie instrumentów. Dźwięki i melodie. Zamykanie dziurek i dmuchanie do dwóch kanałów – powtórka z ćwiczeń. Czyszczenie dwojnicy z powietrza i wody. Dlaczego warto mieć dwa instrumenty? Granie na “cztery kanały”.

Lekcja 23 Gramy “Wlazł kotek na płotek”

Jak zagrać najprostszą melodię na różne sposoby? Co potrafi zrobić kilka dźwięków w górskiej przestrzeni? Ćwiczymy cierpliwie i wytrwale.

Lekcja 24 Granie przy drzewie

Dwojnica jako fujarka jednootworowa – możliwości instrumentu w przepięknych okolicznościach przyrody.

Lekcja 25 Dwojnice – przechowywanie – ciąg dalszy

Pakujemy instrumenty.

Skip to content